Beleidsdoel | 10.2 De provinciale organisatie is daadkrachtig, wendbaar en duurzaam |
---|
Het vertrek van de grootste huurder (ABN AMRO Bank) in het huis voor de Provincie is maart 2020 heeft geleid tot het vrijkomen van vier werketages: 3 t/m 6. Deze verdiepingen worden samen met verdieping 2 momenteel technisch gerenoveerd. Hiervoor is al eerder in de begroting 201 een investering va € 2,2 miljoen openomen in de meerjareninvesteringsprognose (MIP). Daarnaast is voor 2021 een krediet van € 459.000 opgenomen voor de inrichting van deze verdiepingen met losse inventaris.
Verdieping 3 zal volledig bedrijfsklaar zijn in week 32 van 2021. Daarna wordt deze ingezet voor huurder Rijkswaterstaat (Nationaal Dataportaal Wegverkeer).
Verdieping 4 krijgt het karakter van een proeftuin, waar de provincie nieuwe werkplekconcepten (geschikt voor hybride werken, videobellen, projectmatig werken en ontmoeten) in praktijk gaat testen.
Verdiepingen 2, 5 en 6 worden casco opgeleverd. Verdieping 2 is op dit moment in gebruik bij huurders RUD en ODRU en de provincie. De RUD heeft aangegeven te willen consolideren op de eveneens bij hen in gebruik zijnde 10e etage. Voor de ODRU zal binnen het Huis voor de provincie vervangende ruimte moeten worden gezocht. Hiervoor zou tijdelijk een deel van de te verbouwen 3e etage kunnen worden gebruikt. Een alternatief is het per 1 april vrijgekomen huurdeel van Recreatie Midden-Nederland op de 12e verdieping.
In 2021 zal sprake zijn van huurderving. In de begroting is jaarlijks € 3,9 miljoen opgenomen als huuropbrengsten en bijdrage in de servicekosten. De verwachting is dat dit in 2021 bijna € 1,6 miljoen lager zal zijn.
Daarnaast is er in de begroting 2021 een bezuiniging opgenomen van € 300.000 door het vrijkomen voor de verhuur van één verdieping die de organisatie met het oog op het hybride werken zelf niet meer nodig zal hebben. Ook deze bezuiniging zal in 2021 niet worden gerealiseerd omdat én het hybride werken nog moet worden uitgewerkt én deze verdieping vooralsnog niet verhuurbaar is.
In verband met COVID-19 heeft de provincie uit het oogpunt van maatschappelijk nut in 2020 en 2021 tijdelijk vergader- en bedrijfsruimte ter beschikking gesteld en verhuurd aan het Veiligheidsberaad, het UMC, de GGD regio Utrecht en aan de Rechtbank Midden-Nederland.
Vanwege de afgenomen vraag naar kantoorruimte ten gevolge van de COVID-19-pandemie en een herziening van de werkplekconcepten van de eigen organisatie, is het verder onzeker hoeveel leegstand er op korte termijn blijft bestaan / ontstaat in het Huis voor de provincie. Het is momenteel de verwachting dat in ieder geval tot het derde kwartaal van 2022 twee, mogelijk drie werkverdiepingen ongebruikt zullen blijven, waarmee de huurinkomsten lager zullen zijn dan waarop werd geanticipeerd. Team Facilitair pleegt actief acquisitie onder zittende en potentiële huurders om huurinkomsten te genereren.