Beleidsdoel | 6.1 OV-reizigers zijn tevreden en het openbaar vervoer is efficiënt ingericht |
---|
De Nota Kapitaalgoederen Mobiliteit 2021 (NKG) bevestigt het beeld dat zich aftekende in de Meerjarenonderhoudsprogramma’s (MOP) van 2020 en 2021: De budgetbehoefte voor het beheer van de provinciale infrastructuur is structureel gegroeid ten opzichte van de Nota Kapitaalgoederen Mobiliteit van 2018. Dit is onder meer gevolg van de uitbreiding van het areaal met de uitbreiding en vernieuwing van de tram, maar ook aanpassingen van kosten kentallen en indexering. De trend in de MOP’s was aanleiding om de Nota Kapitaalgoederen Mobiliteit een jaar eerder te actualiseren.
De Nota Kapitaalgoederen Mobiliteit 2021 prognosticeert de kosten voor variabel onderhoud 20 jaar vooruit tot en met 2040 in overeenstemming met de Nota Investeren, waarderen en exploiteren. Rekening houdend met dekking van 80% van de budgetbehoefte voor het variabel onderhoud en 100% van vast onderhoud leidt dit tot structurele aanvullende dekking in de begroting:
Tramsysteem € 3.236.000
Door de gerealiseerde uitgaven aan onderhoudswerkzaamheden te evalueren op basis van nacalculatie groeit de kennis en ervaring van de uitgaven aan beheer van de infrastructuur. Dit is vooral van toepassing op het nieuwe tramsysteem dat nu operationeel is. Bij de eerstvolgende herziening van de NKG over vier jaar wordt daarmee de prognose weer verder aangescherpt. En daarmee kan ook de ontwikkeling van de reserve worden bijgestuurd.